Cea mai mare problemă a ta nu tine de faptul că nu ai bani. Cea mai mare problema a ta tine de faptul ca nu stii cum sa faci bani.
Jetoanele nefungibile (NFT), un tip de activ digital, au explodat în popularitate în acest an, operele de artă NFT fiind vândute cu milioane de dolari.
Această tendință îi lasă perplecși pe cei care se întreabă de ce se cheltuiesc atât de mulți bani pe obiecte care există doar în format digital și care pot fi vizualizate gratuit de oricine. Susținătorii consideră NFT-urile ca fiind următoarea etapă în colectarea de artă.
Un NFT este un activ digital care există pe un blockchain, o înregistrare a tranzacțiilor păstrate pe computere conectate în rețea. Lanțul de blocuri servește drept registru public, permițând oricui să verifice autenticitatea NFT și cine este proprietarul acesteia.
Astfel, spre deosebire de majoritatea obiectelor digitale care pot fi reproduse la nesfârșit, fiecare NFT are o semnătură digitală unică, ceea ce înseamnă că este unic.
NFT-urile sunt cumpărate de obicei cu criptomonede sau în dolari, iar blockchain-ul păstrează o evidență a tranzacțiilor. Deși oricine poate vedea NFT, doar cumpărătorul are statutul de proprietar oficial - un fel de drept de laudă digitală.
Cumpărarea unei NFT a unei imagini sau a unui videoclip nu înseamnă, în mod normal, că cumpărătorul obține drepturile de autor asupra elementului de bază.
CE FEL DE NFT EXISTĂ?
Toate tipurile de obiecte digitale - imagini, videoclipuri, muzică, texte și chiar tweet-uri - pot fi cumpărate și vândute ca NFT.
Arta digitală a înregistrat unele dintre cele mai importante vânzări, în timp ce în domeniul sportului, fanii pot colecționa și comercializa NFT-uri legate de un anumit jucător sau echipă.
De exemplu, pe platforma Top Shot a Asociației Naționale de Baschet, pasionații pot cumpăra NFT-uri de colecție sub forma unor momente video de la meciuri.
În timp ce aceste rezumate pot fi văzute gratuit pe alte platforme, cum ar fi YouTube, oamenii cumpără statutul de proprietar al unui anumit NFT, care este unic datorită semnăturii digitale.
NFT-urile pot fi, de asemenea, parcele de teren în medii din lumea virtuală, îmbrăcăminte digitală sau utilizarea exclusivă a numelui unui portofel de criptomonede.
CÂT DE MULT A CRESCUT PIAȚA?
Tranzacționate din jurul anului 2017, NFT-urile au crescut în popularitate la începutul anului 2021, apoi au avut un alt salt exploziv în jurul lunii august.
Volumele de vânzări au urcat la 10,7 miliarde de dolari în al treilea trimestru al anului 2021, potrivit datelor de la DappRadar, un urmăritor de piață. Acest lucru a crescut de peste 8 ori față de trimestrul precedent.
Pe cea mai mare piață NFT, OpenSea, au existat vânzări de 2,6 miliarde de dolari în luna octombrie a acestui an, o creștere masivă față de 4,8 milioane de dolari în octombrie 2020.
DE CE AU CRESCUT NFT-URILE?
Unii atribuie această frenezie faptului că blocajele îi forțează pe oameni să petreacă mai mult timp acasă, pe internet.
NFT sunt văzute ca o modalitate de a avea posesiuni în mediile online și virtuale, care pot comunica statutul social și gusturile personale - pentru unii oameni, este echivalentul digital al cumpărării unei perechi de adidași scumpi.
Pentru alții, atracția constă în creșterea rapidă a prețurilor și în perspectiva unor randamente mari. Unii cumpărători "răstoarnă" NFT-urile, revânzându-le în câteva zile sau chiar ore pentru a obține profit.
DE CE SUNT IMPORTANTE NFT-URILE?
Entuziaștii văd în NFT-uri viitorul proprietății. În opinia lor, toate tipurile de bunuri - de la bilete la evenimente la case - vor avea în cele din urmă statutul de proprietate simbolizat în acest mod.
Pentru artiști, NFT ar putea rezolva problema modului în care pot monetiza operele de artă digitală. Aceștia pot primi mai multe venituri de pe urma NFT-urilor, deoarece pot obține o redevență de fiecare dată când NFT-ul trece de mână după vânzarea inițială.
CARE SUNT RISCURILE?
La fel ca și criptomonedele, NFT-urile sunt în mare parte nereglementate. Oricine poate crea și vinde un NFT și nu există nicio garanție a valorii acesteia. Pierderile se pot acumula în cazul în care se stinge hype-ul.
Pe o piață în care mulți participanți folosesc pseudonime, fraudele și escrocheriile reprezintă, de asemenea, un risc.