Cea mai mare problemă a ta nu tine de faptul că nu ai bani. Cea mai mare problema a ta tine de faptul ca nu stii cum sa faci bani.
Salariatii Metrorex au iesit in strada pentru a-si spune nemultumirile. Drepturile salariale sunt incalcate. Sindicaliștii de la metroul bucureștean sunt nemulțumiți atât de Legea Austerității, cât și de mai recenta Ordonanță Trenuleț.
Ieri la Minister, astazi la Guvern. Circa 1300 de angajati Metrorex s-au adunat in strada pentru a-si spune nemultumirile fata de legile incalcate. Angajatii s-au adunat in fata Guvernului, langa muzeul Antipa pentru critica masurile luate de catre Guvern. S-au pregatit cu plancarde si vuvuzele pentru a fi auziti.
Ordonanța e vinovatul, că ignoră sindicatul”, ”Personal nu angajați, dar pe Titk-Tok vă uitați”, ”Fără finanțare nu avem exploatare”, ”Guvernul nostru baban a uitat de subteran”, ”Vorbiți de democrație, dar doriți doar sărăcie”, ”Inflația e reală, indexarea e vrăjeală”, ”Opriți subfinanțarea metroului!”, ”Vreți să băgați în cavou lucrătorii din metrou”, ”Ordonanța Trenulețul iarăși ridică prețul” sau ”Dacă vreți să meargă roata, faceți de urgență plata”. Acestea erau doar câteva dintre mesaje adresate guvernanților care erau scrie pe pancartele purtate de catre angajati.
În plus, a mai fost fluturată o pancartă cu inscripția ”Ai studii superioare, nu ai dreptul la mâncare”. Mesajul respectiv datează încă de anul trecut, când și-a arătat efectele Legea 296/2023, denumită și Legea Austerității. Prin actul normativ menționat li s-a interzis salariaților societăților și companiilor de stat să mai primească tichete de masă dacă au venituri lunare peste 8.000 de lei net.
Principala nemulțumire a Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, formațiune sindicală condusă de Marian Artimon (care este și consilier general din partea PSD), este legată de faptul că majorarea salarială în sumă fixă, de 1.050 de lei, negociată cu administrația și inclusă în Contractul Colectiv de Muncă, nu se mai aplică, din cauza prevederilor Ordonanței de Urgență 156/2024, cunoscută ca Ordonanța Trenuleț.
”Se acordă o majorare salarială, în cuantum de 1.050 lei/salariat, aplicată la salariul de bază lunar brut, majorare care se va acorda odată cu aprobarea sursei de finanțare privind creşterea veniturilor proprii necesară acoperirii acestei majorări salariale, începând cu data de 01.01.2025, cu respectarea legislației în vigoare”, se arăta în CCM, așa cum a dezvăluit Club Feroviar la finele lunii noiembrie.
Între timp, ”sursa de finanțare” a fost găsită, și anume scumpirea de la 3 lei la 5 lei, începând cu data de 1 ianuarie, a călătoriei cu metroul bucureștean. Numai că în Ordonanța Trenuleț se stipulează faptul că societățile de stat nu trebuie să majoreze fondul de salarii față de anul trecut, așa că prevederea din CCM a fost ”înghețată”.
În afară de neaplicarea prevederilor CCM 2024/2025, sindicaliștii mai sunt nemulțumiți și de nerespectarea Legii 367/2022 și a Codului Muncii actualizat. Ei reclamă deficitul de personal, deficitul de finanțare, riscul blocării activității metroului. Sindicaliștii de la metrou mai acuză nerespectarea Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.
Într-o conferință de presă susținută săptămâna trecută, președintele USLM, Marian Artimon, a avertizat asupra faptului că angajații metroului sunt deciși să recurgă, cât de curând, la grevă japoneză, urmată de o alta a excesului de zel, pentru a-și cere drepturile. După spusele lui Marian Artimon, Metorex ar avea un deficit de 910 angajați. ”Ar trebui 5.922, iar noi suntem 4.998”, spunea liderul sindical. De la 1 ianuarie, angajările la Metrorex au fost blocate, fiind anulate inclusiv concursurile deja lansate.
Citeste si :