Cea mai mare problemă a ta nu tine de faptul că nu ai bani. Cea mai mare problema a ta tine de faptul ca nu stii cum sa faci bani.
Blue Air, una dintre companiile emblematice ale aviației românești, a intrat oficial în faliment, marcând sfârșitul unei perioade de incertitudine care a început încă din 2022. În urma deciziei luate de Adunarea Generală a Creditorilor, procesul de lichidare va începe în perioada imediat următoare, după ce încercările de salvare și reorganizare au eșuat.
Blue Air a fost cândva lider în segmentul low-cost al pieței din România, transportând milioane de pasageri anual. Pandemia de COVID-19 și managementul defectuos au condus la o acumulare rapidă de datorii și la oprirea operațiunilor în toamna anului 2022. De atunci, compania a intrat în insolvență și a fost preluată de statul român, după ce garanțiile oferite de guvern pentru un împrumut nerambursat au fost executate.
Descopera alte vacante care te ar putea interesa:
În tot acest timp, autoritățile și administratorii judiciari au încercat să atragă investitori care să contribuie la redresarea companiei, însă niciun plan nu s-a concretizat. Astfel, falimentul a devenit singura opțiune realistă, potrivit lichidatorului numit oficial, compania Infinexa.
Procesul de faliment presupune vânzarea activelor companiei – care includ aeronave, piese de schimb și alte bunuri – în vederea recuperării datoriilor față de creditori. Printre aceștia se numără autorități fiscale, furnizori, foști angajați și alte instituții publice.
Citeste si: Cum să obţii un credit ipotecar pentru locuinţă și la ce să fii atent
Din flota Blue Air au mai rămas doar două aeronave nefuncționale, iar alte cinci se află în diverse stadii de dezmembrare. Acestea vor fi evaluate și vândute, iar sumele obținute vor merge în contul datoriilor.
Statul român deține aproximativ 75% din acțiunile companiei, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS). Paradoxal, statul este și unul dintre marii creditori. De altfel, tot statul a garantat împrumutul de 300 milioane lei acordat în 2020, pe care Blue Air nu a reușit să îl ramburseze.
Acum, în calitate de acționar, statul va asista la lichidarea activelor. În paralel, va încerca să recupereze o parte din prejudiciul rezultat din neplata împrumutului garantat.
Falimentul Blue Air lasă un gol pe piața internă a transportului aerian. Deși zborurile au fost suspendate încă din 2022, speranța că operatorul va reveni a persistat. Odată cu falimentul oficial, clienții care aveau bilete nefolosite nu mai pot spera la o reluare a curselor, iar concurenții, precum Wizz Air și Ryanair, rămân principalii jucători din zona low-cost.
Sfârșitul Blue Air este o lecție despre cât de vulnerabil poate deveni un operator aerian în fața crizelor economice și deciziilor administrative greșite. Deși statul a încercat să salveze compania, lipsa de investitori și pierderile majore au dus la inevitabilul faliment. Ce urmează acum este un proces lung de lichidare, în speranța recuperării măcar parțiale a datoriilor, într-un peisaj aviatic românesc care caută stabilitate și încredere.
Taguri: stiri noutatilezilei stiri online adevarul blue air observator
Incident dramatic în Sectorul 2: Mamă și fiică în stare gravă după o cădere de la etajul 5
Furtună puternică la Sinaia: copaci doborâți și trafic blocat temporar