Cea mai mare problemă a ta nu tine de faptul că nu ai bani. Cea mai mare problema a ta tine de faptul ca nu stii cum sa faci bani.
(CNN) — Mic dejun la Paris, prânz la Frankfurt și cina la Viena - toate fără bătaia de cap și frustrarea zborului.
Imaginați-vă o rețea de trenuri moderne, super-rapide și confortabile care circulă între fiecare oraș important din Uniunea Europeană, oferind o alternativă fiabilă, confortabilă și durabilă la călătoriile cu avionul.
Aceasta a fost viziunea conturată de liderii industriei feroviare din Lyon, Franța, pe 29 iunie, pe fondul planurilor europene ambițioase de a dubla utilizarea feroviară de mare viteză până în 2030 și de a tripla nivelurile actuale până în 2050.
Doar o extindere masivă -- și accelerată -- a rețelei de mare viteză poate atinge aceste obiective extrem de ambițioase, dar sunt acestea o propunere realistă și accesibilă?
Spre deosebire de multe părți ale lumii, Europa are deja mii de kilometri de cale ferată dedicată de mare viteză.
TGV-urile de renume mondial din Franța, ICE din Germania și AVE din Spania au transformat călătoriile cu trenul în ultimii 40 de ani, dar rămân în mare parte concentrate pe piețele interne.
Nu este o surpriză. Atunci când țările investesc miliarde de euro în infrastructură nouă, presiunea politică pentru a scoate beneficiul maxim pentru contribuabili este inevitabilă.
Construirea liniilor peste granițele internaționale, chiar și în cadrul Uniunii Europene, creează tensiuni asupra cine plătește pentru ce, cum sunt alocate contractele, standarde și reglementări naționale contradictorii și o serie de alte obstacole.
De zeci de ani a fost prea ușor să dai drumul proiectelor dificile până când acestea devin problema altcuiva.
„Deși până acum s-au realizat multe -- Paris-Lyon, Milano-Roma, Barcelona-Madrid și Berlin-München sunt povești naționale de succes pentru transportul feroviar -- este nevoie de mult mai mult dacă obiectivele ambițioase ale Acordului verde european și Smart și Strategia de mobilitate durabilă trebuie îndeplinită”, a spus el. „Dacă o construim, unde ar trebui să meargă?”
Și acolo se va duce prima rundă de bătălii.
Ajungerea la un acord asupra rutelor pe care să le prioritizeze, care orașe vor beneficia (și care vor rata) va provoca discuții uriașe între interesele concurente.
Având în vedere că forma rețelei finale va avea probabil o influență masivă asupra dezvoltării viitoare a Europei și a orașelor sale în următorii 100 de ani, orașele vor fi disperate să își revendice revendicarea.
În timp ce unii oficiali UE au salutat propunerile drept viitorul călătoriilor durabile în Europa, cu condiția ca operatorii să o facă eficientă și rentabilă, alții au luat note mai precaute.
„Până când voi vedea proiecte concrete reale, comenzi de material rulant și orare, îmi voi rezerva judecata”, spune Jon Worth, un militant pentru transportul feroviar transfrontalier.
"Din păcate, am auzit totul înainte și sună ca și cum căile ferate promiță din nou. Experiența ne spune că nu pot livra acest tip de rețea în intervalele de timp pe care le sugerează."
Cu toate acestea, Franța, Spania și Italia au rețele feroviare de mare viteză bine stabilite care leagă cele mai mari orașe ale lor, plus mai multe linii planificate sau în construcție.
Mai mult decât orice altă țară până în prezent, Franța a investit în noi legături cu vecinii săi, construind rute internaționale către Belgia, Marea Britanie, Germania și Spania.
Ruta Lyon-Torino aflată acum în construcție, controversată din cauza impactului asupra mediului și a întrebărilor legate de probitatea financiară, va adăuga o legătură rapidă sub Alpii Savoia între cel de-al doilea oraș al Franței și orașele industriale din nordul Italiei.
Acum, în afara Uniunii Europene, Regatul Unit -- sau mai precis Londra -- rămâne conectat la rețeaua europeană prin Tunelul Mânecii, dar, din păcate, nu va exista nicio legătură fizică între 118 de miliarde de dolari (88 de miliarde de lire sterline) în curs de construcție. linia sud de mare viteză 2 și rutele existente Londra-Paris/Bruxelles utilizate de Eurostar. .
Aflat în centrul Europei, împărțind granițele cu alte nouă națiuni, Germania va juca un rol major în orice rețea pan-europeană. Propunerea „TEE2.0” a guvernului german de a reporni vechiul Trans-Europe Express este o extensie a programului său „Deutschland Takt” (orare cu intervale regulate) de 88 de miliarde de dolari, anunțat în 2019, care își propune să ofere o cale ferată inter-orașă rapidă și frecventă. servicii între toate orașele și orașele germane de peste o anumită dimensiune până în 2030.
Dar cele mai mari beneficii ar putea fi resimțite în altă parte, în țările care în prezent nu au căi ferate de mare viteză. Republica Cehă lucrează cu industria feroviară franceză pentru a dezvolta noi linii de 350 de kilometri pe oră (217 mph) care vor revoluționa timpul de călătorie între Praga, Brno și Ostrava și vor oferi legături internaționale mult mai rapide între Austria, Slovacia, sudul Poloniei și estul Germaniei.