Cea mai mare problemă a ta nu tine de faptul că nu ai bani. Cea mai mare problema a ta tine de faptul ca nu stii cum sa faci bani.
Primarul Sectorului 6 din București, Ciprian Ciucu, a făcut recent declaraţii importante într-un cadru public, referitoare la abordarea administraţiei locale faţă de investiţiile urbane în parcări şi infrastructură educaţională. El susţine că cheltuielile cu parcările sunt prea mari în raport cu beneficiile și că este nevoie de o viziune coerentă, nu de decizii punctuale sau improvizate.
Edilul a afirmat în cadrul unui eveniment de tip summit că „o parcare costă de două ori cât o şcoală”. El revendică că sectorul are nevoie de acţiuni strategice privind mobilitatea urbană, de studii de specialitate şi planuri clare, nu doar de soluţii ad-hoc. Ciucu subliniază că investiţiile importante în parcări sau pasaje nu rezolvă în mod fundamental problema traficului sau a aglomeraţiei, dacă nu sunt integrate într-o strategie generală.
Primarul Sectorului 6 afirmă că densitatea mare de locuitori face ca problema să fie cu atât mai complicată, iar deciziile arbitrare de amenajare de parcări, fără viziune pe termen mediu şi lung, nu aduc soluţii durabile.
În Sectorul 6, administraţia a demarat analiză SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunităţi, ameninţări) şi planificare urbanistică bazată pe concepte, nu doar pe proiecte locale izolate. Printre realizările citate se numără:
recuperarea şi amenajarea unor suprafeţe verzi (cum ar fi parcuri),
reorganizarea unor spaţii publice pentru comunitate,
aplicarea deciziilor de intervenţie în spaţii urbane pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii.
El a menționat şi decizii controversate, precum restrângeri de străzi pentru a elimina parcările ilegale sau reorganizări ce au generat nemulţumiri din partea locuitorilor, dar care, în opinia sa, reflectă necesitatea de schimbare.
Ciprian Ciucu critică modul în care s-a procedat alteori: proiecte punctuale, importate din alte oraşe, aplicate fără adaptarea la context local, fără consultare şi fără studii care să măsoare efectele pe termen lung. El consideră că Bucureștiul suferă din cauza lipsei unei strategii integrate de mobilitate, de transport public eficient, de zone pietonale, benzi dedicate şi intermodalitate.
În acest sens, primarul promovează ideea că nu poţi să le faci pe toate deodată: pasaje, poduri, parcări, transport public – este nevoie de prioritizare, de asumare politică, de coerenţă între proiecte.
Această comparaţie atrage atenţia asupra divergenţelor de priorități în alocările bugetare. Investiția într-o parcare implică costuri mari de teren, construcţie, infrastructură de acces şi întreţinere. Pe de altă parte, şcolile sunt instituţii fundamentale pentru comunitate, cu rol direct în educaţie, coeziune socială, viitorul locuitorilor.
Prin această afirmaţie, Ciucu vrea să sensibilizeze opinia publică și factorii decidenţi cu privire la modul în care se decide ce proiecte primesc finanțare: dacă ar fi mai bine să se investească în educaţie sau în infrastructură rutieră şi parcări, ce impact are fiecare pe termen lung.
Unele dintre provocările pe care le ridică primarul sunt:
Numărul mare de autoturisme în Sectorul 6, care pune presiune pe spaţiile de parcare;
Spații urbane deja aglomerate, scara redusă a terenurilor libere;
Costurile ridicate legate de teren, construcţie, reglementări de urbanism, infrastructură;
Lipsa consultării populaţiei sau a experţilor înainte de decizii importante.
Ca soluţii, edilul sugerează:
Elaborarea unor planuri urbanistice de mobilitate care să integreze transport public, piste de bicicletă, zone pietonale, parcări bine gândite.
Folosirea studiilor de fezabilitate și a experților în proiectare urbană înainte de demararea lucrărilor.
Prioritizarea investițiilor în educație, sănătate sau alte domenii care au impact social imediat, pe lângă cele de infrastructură.
Crearea unei viziuni pe termen mediu-lung în sector sau municipiu, pentru a evita cheltuieli care nu aduc beneficii pe durata mai multor ani.
Declaraţiile primarului Sectorului 6, Ciprian Ciucu, reiterează o dilemă cunoscută în administraţia publică: cum alegem ce este mai important pentru dezvoltarea urbană – infrastructura auto sau serviciile sociale și educația. Cuvintele lui reflectă tensionarea asupra modului în care se fac investiţiile la nivel local și ridică întrebarea dacă autoritățile aplică o strategie coerentă sau reacționează la probleme pe moment.
Pentru locuitorii Sectorului 6, dar și pentru cetățenii Capitalei, momentul este prielnic pentru dezbatere şi implicare civilă: ce oraș vrem să construim și ce fel de priorităţi vrem să susținem cu banii publici.