Cea mai mare problemă a ta nu tine de faptul că nu ai bani. Cea mai mare problema a ta tine de faptul ca nu stii cum sa faci bani.
Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători, a oferit recent o serie de declarații privind veniturile sale lunare, în contextul în care compania pe care o conduce se confruntă cu dificultăți financiare. Într-o conferință de presă susținută la sediul instituției, oficialul a subliniat că venitul său cumulat ajunge la aproximativ 11.000 de euro pe lună, o sumă care provine din mai multe surse.
Potrivit propriilor declarații, Preoteasa primește:
Salariul de la CFR Călători: aproximativ 5.500 de euro lunar
Indemnizația de membru în Consiliul de Administrație la Metrorex: circa 600 de euro
Venituri din chirii: aproximativ 4.100 de euro, dintre care:
3.500 de euro proveniți din închirierea unui apartament în Dubai
600 de euro dintr-un apartament în România
Aceste informații sunt reflectate și în declarația de avere publicată, unde sunt evidențiate veniturile anuale obținute din salarii și investiții imobiliare.
Întrebat despre sumele câștigate și despre cât de etic este ca un conducător de companie publică să aibă un astfel de venit într-un moment dificil pentru CFR Călători, Preoteasa a explicat că percepția publică asupra salariilor de la stat este adesea distorsionată.
„Se merge pe ideea că, dacă ești bugetar, trebuie să fii sărac lipit pământului. Eu nu cred că a lucra într-o instituție publică exclude dreptul la un trai decent. Nu am moștenit aceste bunuri, le-am dobândit prin muncă, economii și investiții gândite”, a spus directorul.
Unul dintre subiectele care a atras atenția a fost apartamentul din Dubai, pe care directorul l-a cumpărat în urmă cu mai mult timp și pe care îl închiriază. Preoteasa a explicat că achiziția a fost făcută printr-un sistem de plată eșalonată în cont escrow și că nu are datorii asociate acestei proprietăți.
„Chiria acoperă integral investiția. Nu am contractat niciun credit pentru acel apartament, iar sumele sunt transparente”, a precizat el.
CFR Călători se confruntă cu provocări majore, inclusiv riscul de incapacitate de plată. Compania depinde într-o proporție importantă de subvențiile de la stat și de compensațiile primite pentru transportul public feroviar de pasageri.
În acest context, salariul directorului a stârnit discuții în spațiul public, fiind perceput de unii ca fiind disproporționat față de performanțele financiare ale companiei.
Totuși, Preoteasa a subliniat că salariul său este stabilit conform legislației în vigoare și este comparabil cu cel al altor directori din companiile de stat, subliniind că „nu există elemente ascunse sau nedeclarate”.
În mediul public, opiniile sunt împărțite. Unii consideră că salariul este justificat prin responsabilitatea funcției, în timp ce alții critică discrepanța dintre veniturile conducerii și performanțele companiei.
Subiectul readuce în atenție discuția despre etica salariilor în sistemul public, în special în companiile cu dificultăți financiare, și despre gradul de transparență cerut de cetățeni în privința conducerii acestora.